Oryginalną metodą pracy z dziećmi stosowaną przez autorów projektu Computer Science Unplugged (dosł. Informatyka bez prądu) są zajęcia prowadzone w konwencji pokazu (ang. show) na podobieństwo pokazu doświadczeń chemicznych czy fizycznych, przeprowadzanych podczas imprez popularnonaukowych.
Zajęcia dotyczące różnych niebanalnych pojęć i koncepcji z informatyki, są prowadzone w taki sposób, aby rozbudzić ciekawość i zaangażować uczestników w:
– dialog z prowadzącymi,
– raczej wspólne (lub w grupach) niż indywidualne rozwiązywanie ćwiczeń i łamigłówek,
– zabawy wymagające zaangażowania fizycznego (tzw. aktywności kinestetyczne),
– stawianie dociekliwych pytań.
Zacytujmy autorów projektu CS Unplugged: „Najlepsze efekty edukacyjne osiąga się poprzez współpracę w grupie i zaangażowanie kinestetyczne dzieci. Trzeba tylko pozwolić im być sobą i nie wprowadzać na siłę w świat dorosłych. Powinny mieć możliwość uczyć się przez doświadczenie. Nieporozumieniem byłoby więc chcieć uczyć dzieci o pojęciach informatycznych w taki sam sposób, jak studentów przygotowujących się do egzaminu.”
Zachęcamy do obejrzenia filmu z zajęć z 12-latkami z pewnej szkoły w Nowej Zelandii:
Dobra zabawa stanowi bardzo ważny element życia dzieci i młodzieży. Wydaje się, że twórcy projektu CS Unplugged potrafili zrobić z tego faktu właściwy użytek. Metody Unplugged nie można traktować jak taniej rozrywki. Jest to raczej uczona zabawa.
Oczywiście z materiałami projektu CS Unplugged można pracować w sposób mniej „widowiskowy”, w ramach tradycyjnych zajęć szkolnych z matematyki, fizyki, czy informatyki.
Autorzy projektu nowej Podstawy programowej dostrzegają wartość zajęć z informatyki bez komputera. W tekście możemy przeczytać: „Pojęcia i metody informatyczne [uczniowie] mogą również poznawać bez pomocy komputera”.